Οι περισσότεροι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας. Είναι σαν ο εγκέφαλος να τρέχει με 45 χιλιόμετρα την ώρα, όταν ο υπόλοιπος κόσμος (και όλες οι πληροφορίες του περιβάλλοντος) τρέχουν με 60 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτοί οι μαθητές υπερβαίνουν συνεχώς τον εαυτό τους χωρίς τελικά να μπορούν να συμβαδίσουν. Έχουν δυσκολία στην αυτόματη και με ευχέρεια εκτέλεση απλών γνωστικών έργων ειδικά όταν απαιτείται νοητική απόδοση εστιασμένη στη συγκέντρωση.
Οι μαθητές που βιώνουν μια γενική δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας συχνά έχουν μαθησιακές δυσκολίες σε πολλούς από τους ακαδημαϊκούς τομείς, λόγω της αδυναμίας τους να επεξεργάζονται τα είδη των πληροφοριών γρήγορα και αυτόματα. Συγκεκριμένες δυσκολίες μπορεί να συναντούν:
Η ταχύτητα επεξεργασίας επηρεάζει:
- τη βραχυπρόθεσμη μνήμη (υπό την πίεση του χρόνου)
- τη μακροπρόθεσμη ανάκτησης (υπό την πίεση του χρόνου)
- την ταχύτητα ομιλίας, εύρεση/ανάκληση λέξης
- την ταχύτητα γραφής
- την ταχύτητα ανάγνωσης
- την προσοχή
- τον συλλογισμό (υπό την πίεση του χρόνου)
- τη γενική ταχύτητα απόκρισης